:: Ismerd meg a jellemgzetes budapesti villamosokat! ::

Az első időszakban két nagy társaság működött a városban és mindkettőnek megvolt a saját típusjelző sorozata, "A" betűtől kezdve.
A többi cégnek is saját jelzései voltak. Ezért nem elég megadni a betűjelet, hanem a cégrövidítést is használni kell.
Tudni kell, hogy agy betűjel több típust is jelölhet és egy típushoz is tartozhat több megjelölés.
Itt a leginkább használatban lévő jelzéseket sorolom fel.

A két villamos-társaság a következő:
a BVV, később BVVV, Budapesti Városi Villamos Vasút,
és a BKVT a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság.
BVV "A" típus, 1896.
A századfordulós Budapest jellemző ős-villamosa. A kicsi méreteivel inkább hasonlít a lóvasúti kocsikhoz.
Hamar el is tűnt az utcákról.
BVV "Bb" típus
Eredetileg forgóvázas, és csak kevés volt belőle.
Az utolsó példányok mozgó könyvtárként üzemeltek, a 70-es évekig.
BVV "C" típus
Ez a szép, patináns, íves ablakú jármű 1950-ig volt fellelhető.
BVV "D" típus
BVV "E" típus
A "D" és az "E" kocsik a kisebb méreteik miatt inkább a mellékvonalakon futottak.
Elég kevés is volt belőlük: az átszámozás után 12 ikerpár járta az utcákat.
BVV "I" típus, jellemzője a 8 oldalsó ablak.
BVV "I2" típus
Ezek eredetileg gőzvasúti pótkocsi voltak. Rendkívül ritka fajták.
A BVV "J", eredetileg motorkocsi, de később pótkocsiként szolgált.
Laternás tetős Schick kocsik: BVV "F", "G" és "H" típusok

A legnagyobb példányszámú típuscsalád kocsijai a város minden viszonylatán jelen voltak.
Formai szempontból rokonai a "D" és "E" kocsiknak, de azoknál hosszabbak és szélesebbek is.
Több száz volt belőlük, és az évtizedek alatt számtalan átépítésen és átalakításon estek át.
Acélvázas kocsiként 1984-ig közlekedtek, a legidősebbek ekkor 78 évesek voltak !!
Donga tetős Schlick kocsik: BVV "K","L" és 3000-es típusok
BVV "M" és "N" rövid Schlick-pótkocsi típusok
BVV "O" és "P" hosszú Schlick-pótkocsi típusok
BKVT "F1" típus
Eredetileg ő is forgóvázas. A jellegzetes széles homlokfala enyhén ívelt kivitelű
Az acélvázas átépítése után formailag majdnem megegyezett az "ezresekkel", csak kicsit alacsonyabb volt.
BKVT "N" típus.
Eredetileg az "A" és a "B" jelet viselte. Ez a nagyobb befogadóképességű villamos nem összetévesztendő az "S"-sel.
Sokfelé futott, többek között ikresítve a legendás 46-oson is, a Keleti és a Nyugati között.
BKVT "Q" típus, eredetileg "C", "D" és "E" volt
Formailag hasonlít az "N"-re, tekinthető annak a rövid változatának.
Nagy példányszámú rövid villamosfajta. Rendkívül sok változatban ismerhetjük, többféle
tető-kialakítással és oldalablak-kiosztással. A hosszú életűként eljutott minden vidéki városba is.

Napjainkban nosztalgiakocsiként és kisvasútként is utazhatunk vele Nagycenken!
BKVT "R" pótkocsi-típusok
Számos altípusa ismert, több társaság is vásárolt belőle. Főként a belvárosban járt, főútvonalakon.
BKVT "S" típus
Ebből a nagy kocsiból 130 darab létezett. Elkerülték a nagyobb átépítéseket, 70-éves korukban selejtezték őket 1977-79-ben.
BURV "SS" típus
Az újpesti közlekedési cég jellegzetes nagyjárműve.
BKVT "V" típus, ismertebb nevén a "FAVÁZAS EZRES"

A BKVT 80 darab legismertebb motorkocsija, a háború előtt a vagy a hűvösvögybe vitt kirándulókat,
vagy a nagykörúton húzott egy vagy két pótkocsit. A felrobbanó Margit híddal együtt zuhant a Dunába.
Az 1000-es számozását az acélvázas átalakulás után is megtartotta. 1991-ben egyet visszaépítettek az eredeti alakjára.
A BLVV 10 ablakos motorkocsijai

A pestszentlőrinci közlekedési társaság szép típuscsaládja eredetileg keskeny oldalsó ablakokat viselt. A budafoki társaságnak
is hasonló kocsijai voltak. 1947-ben a kispesti tűzben számos kocsi elégett. A többi, közel száz motorkocsin a
'76-'77-es selejtezéskor már 4 vagy 5 nagy ablak volt. 65-66 évig szolgálták szüleinket, nagyszüleinket.
A BLVV 9 ablakos motorkocsijai
A BLVV 6 ablakos pótkocsijai
A BURV 5 ablakos motor-és pótkocsija (BURV "A"->"G" és "M" típusok)
A csupán 24+18 darabos szériát 1895-96-ban gyártották. Nagyon ritka az előfordulásuk,
Újpestet nemigen hagyták el. 1950-ben már nem voltak forgalomban.
Első csuklós villamosok: a ZSUZSI
Első csuklós villamosok: a GIZI
Első csuklós villamosok: az ADÉL
A BSzKRT és a BLVV középbejáratú "BUKFENC" kocsijai

A két cégnek a 157 darab motor- és pótkocsija 6 altípusba sorolható. A furcsa becenevüket onnan kapták, hogy a hosszú kocsi a rövid kerék-tengelytáv miatt a fékezéskor kicsit előrebillent, mintha egy bukfencet akarna vetni. A motorkocsik közül megkülönböztetjük az ikerkocsikat és a távkapcsolásos úgynevezett "távos" villamosokat. Egyedi modern formavilágukkal sokáig színesítették a város arculatát. Kiemelném azt, hogy ezek az egységek nemcsak 2 meg 3, hanem 4, sőt 5 kocsiból is álltak! Az FVV alatt vezérlő-pótkocsit is építettek belőlük. Sajnos egyetlen egy sem maradt meg, igazán kár értük.
BSzKRT "F1a" típus (eredeti állapot)
1941-44-es gyártású "modern" motorkocsi. Az acélvázas változata a leghosszabb kéttengelyes villamos.
BSzKRt beszerzésű, GANZ gyártmányú pótkocsi, a későbbi jellegzetes szombathelyi villamos
Az 5 jármű eredetileg benzinmotoros volt, zöld színű és a HÉV vonalakon szolgált éjjel.
Kettő példány is túlélte a rendszerváltást Szombathelyen!
A "HARCSA" sínautóbusz
A MUKI
ÉS A HÓMUKI
Felújított, acélvázasított villamosok: a "RÖVID ACÉLVÁZASOK", azaz a BVV "F", "G" és "H" típusai
Felújított, acélvázasított villamosok: a hosszú acélvázasok, azaz az "ÚJ EZRES"
Felújított, acélvázasított villamosok: a leghosszabb acélvázas, azaz az "ÚJ F1a" típus
Felújított, acélvázasított villamosok: az "ACÉLVÁZAS PÓTKOCSIK", azaz az 5800, 5900 és 6000-esek
A BENGÁLI
A STUKA
Az UV típusok
A GANZ gyár által gyárott "IPARI CSUKLÓS"
A magányos "CSUFI", aki nemis olyan csúf
A TÁTRA, azaz a BKV "T5C5" típusa

A HANNOVERI TW6000-es

A COMBINO

A CAF

A hosszú CAF

Összeállította: Vígh András
Design: